Recensie

De auteur en redacteur van dit weblog publiceerde in 2010 het boek Barack Obama: Hoop en Verandering? Hieronder volgt een recensie. Het boek is hier te bestellen.

Nu de campagne voor de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten alweer gaande is, en de verschillende kandidaten van de Republikeinen elkaar bestrijden om de eer het tegen Obama op te mogen nemen, is het de moeite waard om nog eens terug te kijken op hoe het allemaal zover gekomen is. Voor een helder en toegankelijk overzicht van de verkiezingen van 2008, van de aanloop tot de voorverkiezingen tot de uiteindelijke verkiezingsnacht zelf, is er geen betere keuze dan Marco van den Doel’s boek.

In “Barack Obama: Hoop en Verandering?” concentreert hij zich op de persoon die uiteindelijk de verkiezingen zou winnen, en wiens positie nu meer en meer aantastbaar lijkt. Maar het boek is meer dan slechts een overzicht van de campagne voor 2008 vanuit het perspectief van de aanhangers van de huidige president. Er is uitgebreid aandacht voor Hillary Clinton en de andere mededingers, evenals voor de Republikeinse kandidaten van toen, sommigen waarvan nu ook weer van de partij zijn. In een chronologisch overzicht van nieuwsberichten en analyses kan de lezer stap voor stap de ontwikkeling van al deze campagnes traceren tot het uiteindelijke einde. Bovendien geeft Van den Doel voor het Nederlandse publiek een kort en helder overzicht van het Amerikaanse kiessysteem en de wijze waarop de voorverkiezingen plaatsvinden, wat anders voor niet-ingewijden gemakkelijk verwarrend kan zijn. Een aantal thematische analyses aan het eind over de positie van Obama als winnaar in de Amerikaanse politieke geschiedenis zijn misschien wel het interessantste deel, in het bijzonder voor de lezer die zich de campagne van 2008 nog goed herinnert. Voor nostalgie of een korte opfriscursus in hoe het ook weer gegaan is zeker de moeite waard.

Matthijs Krul

Over Marco van den Doel

Op deze website zijn wekelijks artikelen, video's, cartoons en nog veel meer te vinden over de Amerikaanse politiek. Je kunt je reactie achter laten of berichten delen via Facebook, Twitter, WhatsApp of per email. Wil je op de hoogte blijven? Abonneer je dan of volg Focus on America op Facebook (FocusonAmerica.net), Twitter (@focusonamerica), LinkedIn (focusonamerica) of stuur voor meer informatie, presentaties en lezingen een email naar focusonamerica@hotmail.com.
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Hillary Clinton, Republikeinen/Republikeinse partij/GOP/RNC en getagged met . Maak dit favoriet permalink.